Jokainen lapsi ja nuori tulee aamulla omaan koululuokkaansa erilaisista perheistä. Yksi lapsi panikoi kouluun lähtiessään, kun ottikin reppuun väärät kirjat siirtyessään toisen vanhemman luota toiselle. Häntä mietityttää, ymmärtääkö opettaja vai tuleeko Wilma-merkintä. Toisella lapsella jää huoli isästä, joka huolehtii lapsista nyt yksin ja tekee pitkää päivää töissä, jotta rahat riittäisivät. Kolmannella on vaikeuksia sopeutua juuri syntyneeseen pikkusisarukseen, joka vie vanhempien kaiken huomion ja valvottaa itkullaan öisin.

Suurin osa lapsista kokee jonkinlaisia perhetilanteen muutoksia elämänsä aikana. Joillakin se tarkoittaa perheen pienenemistä tai suurenemista, toisilla arjen jakautumista useampaan eri osoitteeseen. Yksi iso muutos perheissä voi olla vanhempien ero, joka koskettaa arviolta jopa 40–50 prosenttia tällä hetkellä lapsuuttaan elävistä lapsista.

Elämän monenlaiset tilanteet näkyvät myös koulussa

Kaikki nämä lapset ja nuoret istuvat tänäänkin pulpettiensa ääreen. Oppiminen muutosten keskellä voi kuitenkin olla vaikeaa ja siihen tarvittaisiin tukea sekä ymmärrystä. Mutta tiedetäänkö koulussa, millaisia asioita lapsi kotona ja arjessaan käy läpi?

Elämän kirjavuus iloine sekä suruineen tulee väistämättä kouluissa näkyviin. Tutkimusten mukaan esimerkiksi vanhempien ero voi olla yhteydessä sekä heikompaan koulumenestykseen että heikentyneeseen hyvinvointiin koulussa. Toisaalta tiedetään, että käsitelty ero ei jää tuottamaan pitkäaikaisia haasteita, vaan tukea saadessaan sekä arjen asettuessa, lapset selviävät erosta yleensä hyvin. Tällöin erojen vaikutus koulunkäyntiin ja oppimiseen jää myös vähäisemmäksi.

Arvostavan kohtaamisen merkitys on suuri

Kodin ohella koulu onkin yksi merkittävimmistä asioista lapsen elämässä. Sen tehtävänä on turvata jokaiselle lapselle oikeus yhdenvertaiseen oppimiseen. Tämä voi toteutua vain, jos kouluissa huomioidaan myös lasten perheiden muuttuneet tilanteet.

Koulunkäynti ja kouluyhteisön tuki tuovat lapselle turvaa ja tasapainoa. Tukeminen lähtee arvostavasta kohtaamisesta. Sillä, kuinka hyväksyen ja ymmärtäen erilaisiin perhetilanteisiin suhtaudutaan, on lapselle suuri merkitys. Nähdäänkö esimerkiksi vanhempien ero tai yksinhuoltajuus jonkinlaisena epäonnistumisena, vai vahvistetaanko lapselle, että hänen perheensä on hyvä juuri sellaisenaan? Puhutaanko kouluissa riittävästi perheiden monimuotoisuudesta? Ja uskalletaanko lapselta kysyä suoraan, mitä kotiin kuuluu?

Tuttu opettaja tai koulun nuorisotyöntekijä voi olla juuri se henkilö, jolle lapsi uskaltaa kertoa vaikkapa siitä, kuinka vanhemman uuden kumppanin muuttaminen yhteiseen kotiin jännittää. Sanoitettu ja vastaanotettu huoli keventää oloa, auttaa ymmärtämään omia tunteita sekä helpottaa lopulta opintoihinkin keskittymistä. Tarvittaessa aikuinen voi ohjata lasta lisätuen piiriin, vaikka vertaistukiryhmään.

Koulun ja kodin yhteistyöllä ja tuella myrskyjen läpi

Vanhempien tehtävänä taas on informoida koulua lapsen elämään vaikuttavista muutoksista. Kotona voidaan kannustaa lasta puhumaan koulun aikuisille myös perheen asioista. Jokaisella perheellä on oma tarinansa. Sitä kannattaa kuunnella tarkasti.

On lapsen ja lopulta koulunkin etu, että aikuiset niin koulussa kuin kotona ovat perillä siitä, mitä kaikkea lapsi kantaa repussaan. Siellä voi olla koulutarvikkeiden lisäksi esimerkiksi vanhemman kehuja, ikävää itselle tärkeää ihmistä kohtaan tai toiveita kuulluksi tulemisesta. Ja joskus, erityisesti kahdessa kodissa asuvilla lapsilla – myös niitä vääriä koulukirjoja.

Lisätietoa monimuotoisista ja muuttuvista perheistä:

YVPL järjestää yhden vanhemman perheiden sekä eronneiden vanhempien lapsille ja nuorille vertaistukiryhmiä. Muun muassa nuorten erovertaisryhmiä järjestetään kesäkuussa 2024 Helsingissä, Tampereella ja Rovaniemellä. Löydä lapselle tukea täältä: Lasten ja nuorten eroryhmät (yvpl.fi)

Tutustu myös:

Lähteet:

Berticat, C., Durand, V., Raymond, M. & Faurie, C. 2017. Link between Parental Separation and Decreased Performance in French High School Students. Journal of Behavior 2(3): 1012

Laursen, L.L., Madsen, K.B., Obel, C. et al. 2019. Family dissolution and children’s social well-being at school: a historic cohort study. BMC Pediatrics 19: 449.

Monimuotoiset perheet -verkosto 2022. Monimuotoiset perheet koulussa. Opas opetusalan ja opiskeluhuollon ammattilaisille (pdf).


Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *