Askartelua ja pohtimista: Lapsen oikeuksien omenapuu

35−45 min

Askarrellaan koko luokka yhdessä lapsen oikeuksien omenapuu, jossa on neljä osa-aluetta: juuret, runko, oksat ja omenat. Tarkoituksena on pohtia, mitä lapsen oikeuksien neljä yleisperiaatetta tarkoittavat.

Puun osa-alueet voidaan toteuttaa vaihtoehtoisilla tavoilla:

  • Opettaja on valmiiksi askarrellut tai piirtänyt niin ison puun, että oppilaat voivat piirtää tai kirjoittaa jokaiseen puun kohtaan siihen kuuluvia asioita. Myös muistilappuja tai väripapereita voi käyttää tähän ja kiinnittää puuhun.

Tai

  • Luokka askartelee ja piirtää yhdessä puun juuret, rungon, oksat ja omenat.

Lapsen oikeuksien omenapuun muodostaminen

  1. Erilaisuuden juuret
    Mikä tekee minusta juuri minut? Jokainen saa keksiä itsestään jonkun erityisyyden, jonka haluaa kirjoittaa tai piirtää. Opettaja luo toiminnallaan ja esimerkillään hyväksynnän ilmapiirin. Oppilaat miettivät, mikä juuri minussa on erityistä, josta voin olla ylpeä? Avuksi voi tarvittaessa ottaa MIELI – Suomen Mielenterveys ry:n vahvuuskortit (pdf)
  2. Hyvän olon runko
    Mikä tuo minulle turvaa? Jokainen saa kirjoittaa tai piirtää puun rungon sisälle yhden tai pari asiaa, jotka tuovat itselle turvaa (esim. läheinen ihminen, koti, liikennevalot, katulamppu, lemmikkieläin jne.)
  3. Mielipiteiden oksat
    Minun oma mielipiteeni on… Jokainen saa kirjoittaa tai piirtää puun oksiin jonkun oman mielipiteensä (esim. “liikunta on minusta tärkeää”).
  4. Unelmien omenat
    Mistä haaveilen? Lapsella on oikeus elämään ja haaveisiin. Kirjoita tai piirrä omenien sisään, minkälaisista asioista haaveilet.

Lopuksi tarkastellaan valmista Lapsen oikeuksien omenapuuta ja keskustellaan siitä yhteisesti (esim. miltä sen tekeminen tuntui, oliko jokin kohta vaikea tai helppo?) Korostetaan tarkastelussa aikuisten vastuuta lapsen oikeuksien toteutumisesta ja lapsen sekä vanhempien oikeutta saada apua ja tukea, jos esimerkiksi kotona on ongelmia.

Käydään läpi oppilaiden kanssa, mistä tarvittaessa saa apua, jos kokee turvattomuutta ja/tai huomaa, että lapsen oikeudet eivät omalla kohdalla toteudu. Kenelle voi kertoa, jos esim. kotona tai koulussa ei ole turvallinen olla? Jos mahdollista, pyydä esimerkiksi koulun psykologi ja/tai kuraattori käymään esittäytymässä lyhyesti, jotta henkilö tulee oppilaille tutuksi kasvoiltaan.

  • Lapsen oikeudet kuuluvat kaikille lapsille
  • Aikuisilla on vastuu lapsen oikeuksien toteutumisesta
  • Turvattomuuden tunteesta tulisi kertoa heti jollekin tutulle ja turvalliselle aikuiselle
  • Mihin voi ottaa yhteyttä, jos kokee olonsa turvattomaksi tai uhatuksi ja tarvitsee apua? Esimerkiksi:
    • MLL:n Lasten ja nuorten puhelin, nettikirjepalvelu tai chat
    • SOS-Lapsikylän Apuu-chat
    • Hätätilanteissa 112