Näytelmä: Lapsen oikeuksien sankari
35–45 min
Tehtävässä pohditaan tilanteita, joissa lapsen oikeudet eivät lapsen näkökulmasta täysin toteudu, ja tehdään lyhyt näytelmä pienryhmissä.
Tehtävä:
Tutustutaan opettajan johdolla Kun lapsen oikeudet toteutuvat -listaukseen (pdf).
Mietitään luokassa tilanteita, joissa lapsen oikeudet eivät ehkä toteudu ja joissa lapsi voisi tarvita avuksi Lapsen oikeuksien sankaria puolustamaan oikeuksiaan. Tilanteet voivat tapahtua koulussa, kotona, mummolassa, harrastuksissa, lääkärissä jne., eli missä vain lapsille tutussa paikassa. Kirjataan näitä tilanteita taululle.
Lapsen oikeuksien sankari on kiltti, oikeudenmukainen ja reilu. Pohditaan yhdessä, millaisia muita sisäisiä ja ulkoisia ominaisuuksia sankarilla voi olla ja millainen hahmo hän on. Opettaja voi auttaa ryhmiä pohtimaan, millaista apua lapset voisivat Lapsen oikeuksien sankarilta saada.
Oppilaat jaetaan n. neljän hengen ryhmiin. Kukin ryhmä valitsee jonkin luokassa mietityistä tilanteista, joista tekee lyhyen näytelmän. Näytelmässä esiintyy Lapsen oikeuksien sankari -hahmo, joka auttaa lapsia selvittämään hankalan tilanteen jollakin tavalla.
Lyhyet näytelmät esitetään oppitunnin lopuksi koko luokalle.
Psst! Näytelmät voi myös videoida tai esittää vaikka nukketeatterina.
Psst psst! Lapsen oikeuksien sankarin voi myös piirtää! Millainen tyyppi on lapsia puolustava supersankari?