Keskustelua: Minä oppijana
15–20 min
Tehtävässä palautetaan mieleen omia oppimiskokemuksia ja pohditaan sitä, millainen oppija itse on.
Tehtävä:
Jaetaan ryhmä 3–5 oppilaan pienryhmiin. Oppilaat keskustelevat oppimiskokemuksistaan:
- Millaisia mieleen jääneitä oppimiskokemuksia teillä on?
- Millaisia positiivisia ja onnistumisen kokemuksia herättäviä oppimisen hetkiä muistat?
- Millaisia negatiivisia oppimiskokemuksia muistat? Mikä tilanteessa meni pieleen ja jätti huonon maun suuhun?
- Oletko itse opettanut tai ohjannut toisille jotakin? Mitä kokemuksesta jäi mieleen?
Jatketaan koko ryhmän kanssa yhteisesti keskustellen:
- Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka vaikuttavat positiivisesti oppimiseen ja pitävän yllä motivaatiota ja oppimisen iloa?
- Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka haittaavat oppimista?
Huom! Myös opettaja voi jakaa omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan – niin opettajana kuin oppijana.
Lopuksi vastataan viittaamalla tai esim. eri puolille luokkaa siirtymällä seuraaviin kysymyksiin.
Käsi ylös:
- jos piirtelet mielelläsi samalla, kun opit uudesta asiasta
- jos kuuntelet mielelläsi musiikkia samalla, kun teet läksyjä tai luet kokeeseen
- jos opiskelun aloittaminen tuntuu monesti vaikealta
- jos teet opeteltavista asioista omia muistiinpanoja
- jos tuntuu hankalalta olla katsomatta puhelinta samalla, kun opiskelee
- jos opiskelet mielelläsi kerralla pitkiä aikoja
- jos opiskelet mielelläsi pienissä pätkissä
- jos turhaudut helposti, kun jokin asia ei suju heti
- jos uuden oppiminen niin koulussa kuin vapaa-ajalla ja harrastuksissa on mielestäsi yleensä kivaa
Psst. Lue lisää erilaisista opiskelutekniikoista: