3-6 luokka

 

Tehtävät on jaettu tuntisuunnitelmiin, mediakasvatustehtäviin sekä tulostettaviin tehtäviin. Kaikkien otsikoiden alta löydät helppoja tehtäviä oppituntien sisälle sekä kokonaisiksi oppitunneiksi. Taustamateriaaleista löydät lisätietoja. Tutustu myös muihin taustamateriaaleihin Opettajien sivuilla. Kuudesluokkalaisille voivat sopia myös itsenäiset tehtävät, jotka löydät Oppilaan omilta sivuilta.

Muista myös Lapsen oikeuksien laulu! Nuotit, sävelet ja esityksen löydät täältä: Lapsen oikeuksien laulu.

Materiaalit on jaettu kolmeen aihealueeseen:

1) lapsen oikeuksien historia,

2) lapsen oikeuksien sopimus ja

3) oikeus olla oma itseni.

Tuntisuunnitelmat

Tuntisuunnitelma 1: Tutustutaan lapsen oikeuksien sopimukseen QR-suunnistuksen avulla (pdf)

Tuntisuunnitelma 2: Tutustutaan lapsen oikeuksiin piirtämällä (pdf)

Tuntisuunnitelma 3: Tutustutaan lapsen oikeuksien sopimuksen historiaan

Mediakasvatustehtävät

Mediakasvatustehtävä: Tuttu animaatiohahmo

Mediakasvatustehtävä: Elävä kaverikuva

Tulostettavat tehtävät

Tutustukaa Lapsen oikeuksiin sanan selityspelin avulla: Sananselityspeli (pdf)

Lapsen oikeuksien sanaristikko: Sanaristikko (pdf)>>

Itsearviointilomakkeen avulla oppilas voi arvioida kuinka hyvin hän tuntee omat oikeutensa: Itsearviointi (pdf)>>

Keskustelukorttien avulla oppilaat voivat keskustella lapsen oikeuksista: Keskustelukortit

Valitse yksi sopimuksen artikloista ja kuvita se: Kuvita artikla (pdf)

Kaverikirjan avulla voi oppia tuntemaan minkälaisia luokkakaverit ovat: Kaverikirja (pdf)>>

Järjestä QR-suunnistus:

QR-suunnistuksen koodit (pdf)

QR-suunnistuksen kysymykset (pdf)

Kahoot-pelit

Opettajat käyttävät Kahoot-palvelua osoitteessa getkahoot.com. Opettajan on rekisteröidyttävä palveluun, oppilaiden ei. Lapsen oikeuksien viikon Kahootit löytyvät asiasanalla #lapsenoikeuksienviikko” yläpalkin ”Public”-valikon kautta rekisteröitymisen jälkeen.

3.-4. luokkalaisten peli
5.-6. luokkalaisten peli

Animoidut artiklat

Animoituja artikloita voi käyttää apuna Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustumisessa.

Artikla 2