Tervetuloa Reilu koulu! -kampanjan sivuille!

Lapsen oikeuksien viestintäverkoston ja Osallisuuden vahvistajat -verkoston yhteinen Reilu koulu! -kampanja on käynnissä! Kampanja on tarkoitettu ala- ja yläkouluille ja sitä koordinoi Lastensuojelun Keskusliitto.

Kampanjan tarkoituksena on

  • Haastaa luokat mukaan toteuttamaan vapaamuotoinen video teemalla Reilu koulu!
  • Tarjota opettajille materiaalia yhdenvertaisuus- ja osallisuusteemojen käsittelyyn oppitunneilla
  • Kannustaa kouluja mukaan Lapsen oikeuksien päivän (ma 20.11.) ja viikon viettoon

Tee luokkasi kanssa video reiluudesta, voita 1000 e luokkaretkirahaa!

Osallistu tästä, osallistumisaika 7.8.-13.10.

Videokilpailun tarkoituksena on lisätä lasten tietoutta lapsen oikeuksista, erityisesti oikeudesta osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen. Tuoreen kyselyn mukaan (LSKL 2017) vain 56 % 1017-vuotiaista on kuullut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta.

Kilpailun teema on Reilu koulu! eli miten kouluissa otetaan lasten mielipiteitä ja näkemyksiä huomioon ja miten varmistetaan, että kaikki pääsevät mukaan eikä ketään syrjitä.

Lapset ja nuoret voivat itse suunnitella videot opettajan johdolla ja tuoda esille erilaisia näkemyksiään osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Videoissa voidaan kiinnittää huomiota esim. onnistumisiin, epäkohtiin tai kehitysehdotuksiin. Käsittelytapa on kuitenkin hyvin vapaa ja valmiita aiheitakin on tarjolla.

Videot julkaistaan Lapsen oikeudet-Youtube-kanavalla. Eniten katselukertoja saaneet videot pääsevät finaaliin ja kilpailuraati valitsee palkittavat videot. Ala- ja yläkouluille on omat kilpailusarjat ja kunkin sarjan parhaat videot palkitaan.

Kilpailun osallistumisaika on 7.8.-13.10. ja palkitut videot julkaistaan lapsen oikeuksien päivänä 20.11.

Lisätietoja kampanjasta:

Janne Kettunen, viestintäkoordinaattori

Lastensuojelun Keskusliitto

janne.kettunen(at)lskl.fi

Yhdenvertaisuusmateriaalit

Tehtäviä ja harjoituksia alakoulu- ja yläkouluikäisille, toisen asteen opiskelijoille sekä vanhempainiltoihin

 

Lataa materiaalit (pdf):