Oululaisen Pateniemen koulun 5B-luokka osallistui toiminnalliseen Lapsen oikeuksien viikkoon. Opettaja Susanna Wåghals-Päätalo oli suunnitellut koko viikoksi lapsen oikeuksiin liittyvää tekemistä.

Jo edeltävällä viikolla luokka aloitti valmistautumisen lapsen oikeuksien viikkoon. Viikon teemana oli osallisuus, minkä innostamana koulun oppilaat askartelivat omia kädenjälkiään, joissa lukee oma nimi. Tämän myötä haluttiin vahvistaa ajatusta siitä, että kaikki ovat mukana lapsen oikeuksien viikossa. 5B-luokka teki myös iskulauseita ja kylttejä ilmoitustauluille ja ruokalaan ajatuksia ja keskustelua herättämään. Oppilaiden kädenjäljet ja ajatukset osallisuudesta näkyivät koulun seinillä.

Los viikko valmistelut

Maanantai: Lapsen oikeuksien viikko alkaa

Viikko alkoi koko alakoulun yhteisellä lapsen oikeuksien viikon aamunavauksella, jossa lapset pääsivät itse ääneen. 5B-luokan oppilaat pitivät aamunavauksen alusta loppuun itse. Opettajia toimi vain teknisenä tukena. Aamunavauksessa katsottiin yhdessä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan videotervehdys, animaatio osallisuudesta sekä video ”Kuuntele mua!”.

Lapsen oikeuksien viikon aamunavaus

Tiistai: Lapsen oikeuksien päivä 20.11.

Lapsen oikeuksien päivää juhlistettiin lipun nostolla. Oppilaat toimivat tilaisuudessa lukijoina ja lipunkantajina. Lapsen oikeuksien päivän lipun nosto oli hieno tilaisuus ja oppilaat käyttäytyivät hienosti. Hyvä lapset! ?

 

Keskiviikko: Tehtäviä lapsen oikeuksista

5B-luokka teki myös ison Muutos luokassa -tehtävän. Oppilaat keskustelivat porukoissa kysymyskorttien pohjalta osallisuudesta kotona ja koulussa. Kaveria keskityttiin kuuntelemaan sokkotehtävässä, missä kaverin piti antaa ohjeita. Vauhdikkaan päivän päätteeksi 5B sai päätettyä oman luokan muutoskohteet, jotka ovat: 1) kaikki ovat kaikkien kavereita ja 2) työrauha. Muutos luokassa -tehtävän lisäksi tehtiin lapsen oikeuksien sanaristikkoa ja muita lapsen oikeuksien tehtäviä.

LOSviikon tehtäviä

Torstai: Kaupunginvaltuutetun vierailu

Kaupunginvaltuutettu Heikki Kontturi kävi juttelemassa lasten kanssa vaikuttamisesta ja osallistumisesta. Hän kertoi oppilaille mm. siitä, miten lapsetkin voivat vaikuttaa. Oppilaat olivat valmistelleet etukäteen Heikille hyviä kysymyksiä esimerkiksi koulujen luokkakoosta, kouluruoasta sekä siitä, millaista on olla valtuustossa.

Kaupunginvaltuutetun vierailu

Perjantai: Lapsi mukaan töihin -päivä

Lapsen oikeuksien viikko huipentui Lapsi mukaan töihin -päivään. Luokan opettajan oma lapsi oli mukana seuraamassa koulupäivää ja myös yksi oppilasta oli isänsä työpaikalla. Oppilaat pelasivat vielä lapsen oikeuksiin liittyviä Kahoot-pelejä, muistipeliä ja “Ota oikeus”- korttipeliä.

Losviikon pelejä

Lapsen oikeuksien viikon jälkeen opettaja keskusteli oppilaiden kanssa viikon kulusta. Mitä viikosta jäi käteen?

• Oli kivaa, kun sai nostaa lipun
• Kivaa oli pelit (Kahoot, korttipelit, ristikko, sanasokkelo)
• Opin, että lapsen oikeuksia on 54, eli niin monta.
• Aiemmin luulin, että vain aikuiset saavat päättää asioista
• Opin, että lapsiakin pitää kuunnella ja saan sanoa mielipiteeni
• Se oli tylsää, koska ei saanut tehdä mitään kivaa ja puhuttiin vaan samoista asioista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *