Eri värisiä post it -lappuja korkkitaululla. Osassa lapsen oikeuksien viikko -tarra, osassa sydän, sadepilvi ja sateenkaaritarra.

Jalkauduimme keväällä kouluihin kuulemaan lasten ja nuorten ajatuksia lapsen oikeuksista sekä tämän vuoden hyvinvointiteemasta. Oppilaiden suunnitellessa juuri oman koulunsa Lapsen oikeuksien viikon ohjelmaa syntyi aivan upeita juttuja. Tämä onkin merkki sinulle päästää lapset suunnittelupuikkoihin!

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään jälleen marraskuussa teemalla lapsen oikeus hyvinvointiin. Teemaviikko näkyy kouluissa, varhaiskasvatusyksiköissä ja vapaa-ajan toiminnoissa, sekä #SaanVoidaHyvin #SaatVoidaHyvin -somekampanjassa. Viikko nostaa esiin YK:n lapsen oikeuksien sopimusta ja kutsuu pohtimaan lasten omien erityisten ihmisoikeuksien toteutumista eri yhteisöissä ja yhteyksissä. 

Keskustelimme koululaistyöpajoissa lapsen oikeuksien sopimuksen sisällöistä suhteessa omaan (koulu)arkeen, sekä pohdittiin hyvinvoinnin eri osatekijöitä. Työpajoissa oppilaat pääsivät muun muassa tekemään omia lapsen oikeuksien julisteita ja suunnittelemaan oman koulun Lapsen oikeuksien viikkoa. 

Miltä kuulostaisi kaverilainaamo tai koulupsykologille tehty haastattelu?  

Hyvinvointiteeman ja lapsen oikeuksien käsittelemiseen löytyy lapsilta ja nuorilta itseltään toinen toistaan mahtavampia ideoita – kun vaan muistaa kysyä. 

Lapsen oikeuksien viikolle hahmoteltiin yhteistä hyvinvointivinkkien seinää, rakenneltiin tietovisoja sekä innostuttiin tukareiden vetämästä koulun opiskeluhuollon paneelikeskustelusta. Opettajille ja muille aikuisille tehtävä ”Millainen olit meidän iässä” -kysely muistuttaisi lapsuuden ja nuoruuden pysyvistä asioista, sekä toisaalta hoksauttaisi niistä seikoista, jotka tässä ajassa ovat kovin toisin. 

Oikeus hyvinvointiin – eli siis mihin? 

Viikon ohjelman suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle vuoden teeman makustelusta. ”Oikeus hyvinvointiin” voi tuntua lapsista ja ehkä aikuisistakin abstraktilta, mutta miettiessä kaikkia niitä osasia, joista jokaisen hyvinvointi koostuu: fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät, päästään käsiksi pihviin.

Teemaa voi lähestyä esimerkiksi: 

  • miettimällä sitä, millaiset asiat koulussa, kotona tai kaverisuhteissa tekevät onnelliseksi ja iloiseksi, 
  • listaamalla fyysistä hyvää oloa tuovaa tekemistä, 
  • tunnistamalla omasta arjesta ne tärkeät läheiset, keiden fiilis ja tunteet vaikuttavat myös siihen, miten itse voi. Tämän kautta voi miettiä myös omaa osuutta ympärillä olevien ihmisten hyvinvointiin. 

Tuumasta toimeen 

Mitä jos teilläkin päästettäisiin lapset suunnittelemaan? Lähtisivätkö koulun tukioppilaat toteuttamaan teemaviikolle lapsen oikeuksia vahvistavaa tekemistä? Voisiko päiväkodissa Lapsen oikeuksien viikon jokaisena päivänä toteutua jokin lasten ehdottama juttu? Haluaisiko harrastusporukka tehdä tempauksella näkyväksi sitä, miten yhteinen tekeminen ja yhdessäolo vaikuttavat heidän hyvinvointiinsa? 

Seuraavan tehtävän avulla oman koulun Lapsen oikeuksien viikkoa pohdittiin yläkoululaisille pidetyssä työpajassa Salossa. Saa varastaa vapaasti. 😊 


Lapsen oikeuksien viikko meidän koulussamme 

Suunnitelkaa omalle koululle Lapsen oikeuksien viikon tempaus, jolla tuodaan huomio lasten ja nuorten hyvinvointiin. 

Miettikää:

  • keitä tempaus osallistaa mukaan? Oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa, kotiväkeä, kaupungin tai kunnan päättäjiä…
  • miten tempauksella voidaan lisätä tietoutta lapsen oikeudesta hyvinvointiin tai lisätä konkreettisesti koulun oppilaiden hyvinvointia Lapsen oikeuksien viikolla ja sen jälkeen?
  • millä tavoin saada toivotut tyypit koulussa tai koulun ulkopuolella mukaan tempaukseen? Onko joku houkutin? Onko vetovastuussa oleva ydinporukka?

Muista ilmoittaa koulusi, varhaiskasvatusyksikkösi tai vapaa-ajantoimintasi mukaan Lapsen oikeuksien viikolle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *