Lapsen osallisuus koulussa

Lapsen osallisuuden lisääminen kouluissa on perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen periaate. Osallisuuden kautta kehittyvät niin lapsen yhteiskunnalliset taidot kuin demokraattinen toimintakin. Tavoitteena on … Lue lisää

Itsenään olemisen ei kuuluisi olla ongelmallista

Lapsen oikeuksien viikko on kouluille suunnattu toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää lapsen oikeuksien tunnettavuutta oppilaiden, opettajien ja kouluhenkilökunnan keskuudessa … Lue lisää

Lapsilla on kyky osallistua

Lapsen oikeuksien -sivuston  edellisessä blogi-kirjoituksessa, Sos-lapsikylän Johanna Hedman kirjoitti lasten lakiin perustuvasta oikeudesta tulla kuulluksi, sekä eri tavoista huomioida lapsen … Lue lisää

Lapsen kuuleminen ei ole mielipideasia

Ihminen muistaa hyvin pitkään kahdenlaisia työssä kohdattuja tilanteita. Jotkin hetket jäävät mieleen erityisten onnistumisten vuoksi ja toisten kohdalla asia on … Lue lisää

Taidelähtöinen filosofointi pysähtyy lasten ajatusten äärelle

Taidelähtöisen filosofoinnin kautta on mahdollista ilmaista ajatuksia ja tunteita monimuotoisella tavalla ja käsitellä niitä yhdessä muiden kanssa. Elämän suuria kysymyksiä … Lue lisää

Mikä on loman merkitys lapselle?

”Mulla alkaa kesäloma. Äidillä ei ole lomaa. Se on koko ajan töissä, väillä aamuvuorossa ja välillä iltavuorossa. Silti meillä ei … Lue lisää

Lapsen oikeuksien näkökulma mukaan keskusteluun perhevapaauudistuksesta

Perhevapaat ja perhe-etuudet ovat laaja yhteiskunnan tukimuotojen kokonaisuus, jonka tarkoituksena on auttaa lapsiperheitä lasten syntymän aikaan ja lasten ollessa pieniä. … Lue lisää

Oikeus olla minä

Oikeus olla minä, eli oma itseni, merkitsee minulle sitä, että saan olla ja ajatella vapaasti, mitä haluan, ja milloin haluan. … Lue lisää

Lapset tietävät, mitä hyvinvointi on!

Mikä on hyvinvointia lapselle ja lapsen mielestä? Sitä toivoisin kansanedustajien nyt kovasti miettivän.  En ole tällä vaalikaudella kuullut puolustuspalopuheita lasten … Lue lisää

Lapsioikeuden professori Suvianna Hakalehto. Kuva: Liisa Huima

Lapsen oikeuksien sopimusta ei tunneta riittävän hyvin – oikeuksien tunteminen olisi tärkeää kaikille lasten kanssa työskenteleville sekä jokaiselle huoltajille

Juhlapuheissa lasten oikeusturvaa ja osallisuutta korostetaan, mutta suomalaisessa arjessa se ei näy, arvioi professori Suvianna Hakalehto. Mitä oikeuksia lapsella on? … Lue lisää