Askartelua: Tärkeiden asioiden kartta

45–90 min riippuen toteutustekniikasta

Tehtävässä pohditaan sitä, minkälaisia tärkeitä, hyvinvointia tukevia paikkoja ja ihmisiä omasta elämästä löytyy. Oppilaat taiteilevat Tärkeiden asioiden kartan piirtäen tai maalaten.

Tehtävä:

Oppilaille jaetaan paperia sekä värikynät tai maalausvälineet.

Opettaja ohjaa tehtävässä alkuun: taiteillaan kartta oppilaalle itselle merkityksellisistä asioista.

Kartan keskelle asettuu jokin itselle tärkeä, keskeinen paikka ja sen ympärille arjen muita tärkeitä paikkoja, kuten esimerkiksi koulu, harrastuspaikat, isovanhempien koti, kaverin talo, leikkipuisto, metsä tai kirjasto jne. Paikat voivat olla tosiasiassa kaukanakin toisistaan, mutta kartassa ne sijoittuvat lähekkäin.

Karttaan tehdään omia merkintöjä siitä, mikä paikasta tekee oppilaalle tärkeän, esim. ”kotona saa olla rauhassa”, ”täällä asuu vaari”, ”täällä tykkään pelata jalkapalloa”, ”täällä käydään tädin kanssa joka kesä”. Merkintöjä voi tehdä myös siitä, keitä muita ihmisiä tärkeisiin paikkoihin liittyy ja keitä siellä kohtaa.

Karttaan lisätään myös mielikuvituspaikka toiveille ja unelmille: ”tästä haaveilen”, ”tänne haluan mennä” jne.

Tarvikkeet:

  • paperia, värikyniä tai maalia ja siveltimiä.