Kielet

Lapsen oikeuksien sopimukseen liittyvät kielitehtävät

1. Kielet yhteisesti: Kieltentunneilla voi myös hyödyntää seuraavia materiaaleja esimerkiksi kääntämällä niitä yhdessä eri kielille:

  • Lapsen oikeuksiin liittyviä asioita
  • Lapsen oikeuksia, lappuversio

2. Ruotsi: Muistathan myös hyödyntää tämän materiaalipaketin ruotsinkielistä versiota!

 

3. Ruotsi: Kirjoitelma – Lapsen oikeudet

Lue lapsen oikeuksista ja kirjoita tiivistelmä lukemastasi ruotsiksi. Tiivistelmän vaadittu pituus määräytyy taitotason mukaan. https://www.lapsenoikeudet.fi/sv/konventionen-om-barnets-rattigheter/

4. Ruotsi: Käännöstehtävä – Neljä periaatetta

Etsi lapsen oikeuksien sopimuksen neljä pääperiaatetta. Kirjoita ne ruotsiksi. Käännä ja kirjoita jokainen suomeksi.
http://lapsiasia.fi/sv/lapsen-oikeudet/

5. Englanti: Selitä oikeus

20 min.

https://www.unicef.org/media/60981/file/convention-rights-child-text-child-friendly-version.pdf 

Arvo kolme lukua ja etsi saamiasi numeroita vastaavat oikeudet kuvasta. Voit esimerkiksi heittää noppaa ensin kerran (luvut 1–6), sitten kaksi (laskien tulokset yhteen, luvut 2–12) ja lopuksi kolme (laskien tulokset yhteen, luvut 3–18) kertaa. Voit myös hyödyntää netistä löytyviä virtuaalinoppia, kuten https://freeonlinedice.com/.

Huom! Sivuilla 3–4 esitellään jokainen oikeus yksityiskohtaisemmin, tätä kannattaa hyödyntää tehtäviä tehtäessä.

  • Itsenäinen työ:
    • Suomenna nämä 3 oikeutta ja/tai
    • Kirjoita jokaisesta saamastasi oikeudesta 1–2 lausetta, esim. selitys tai esimerkki.
  • Parityö:
    • kerro omin sanoin, mitä kukin saamastasi 3 oikeudesta tarkoittaa (oppilaiden tason mukaan suomeksi tai englanniksi)

Vuoden teemaan liittyvät kielitehtävät: Lapsella on oikeus tulevaisuuteen

1. Kielet yhteisesti: Mindmap: mitä sanoja tulee mieleen sanasta “tulevaisuus” (“future”/“framtid”/tms.)

10 min

Kerätään taululle tai paperille yhdessä sanoja vieraalla kielellä. Ennen yhteistä osuutta oppilaat voivat myös miettiä ja etsiä sanoja netistä yksin tai pareittain.

2. Kielet yhteisesti: Kirjoitelma/sarjakuva – “Minun unelmani”

Kirjoittakaa kirjoitelmia tai piirtäkää sarjakuvia vieraalla kielellä aiheesta “minun unelmani”. Tarkemmat ohjeet, kuten tekstin pituus, määritellään ryhmän tason mukaan.

3. Englanti ja ruotsi: Fridays for Future

10 min

Ruotsi: https://fridaysforfuture.se/
Englanti: https://fridaysforfuture.org/?app=true

  • Ohje oppilaille:
    • Tutustu sivustoon kirjoita 3–4 lauseen esittely Fridays for Future -liikkeestä.
    • Etsi sivuilta neljä sinulle uutta ruotsinkielistä/englanninkielistä sanaa ja suomenna ne.

4. Englanti: A future for the world’s children?

10 min

A future for the world’s children? World Health Organisation -järjestön julkaisu
https://www.who.int/docs/default-source/future-for-children—campaign-materials/lancet-commission-child-health-toolkit.pdf?sfvrsn=a793d261_2

  • Ohje oppilaille:
    • Tutustu sivuun 5 ja vastaa kysymyksiin itsenäisesti englanniksi 1–2 lauseella:
      • What are the most pressing harms for the health and rights of children?
      • What should be done?
    • Etsi sivulta 4 sinulle uutta englanninkielistä sanaa ja suomenna ne.