Vihreän ja punaisen valon kosketus
25–30 min
Tämä tehtävä on THL:n materiaalista “Tunne- ja turvataitoja lapsille” (pdf), s. 194 ja 198, tekijät Kaija Lajunen, Minna Andell ja Mirja Ylenius-Lehtonen.
Lapsella on oikeus päättää, miten häntä kosketetaan. Opetellaan tunnistamaan erilaisia kosketuksia, kuten vihreän ja punaisen valon kosketuksia.
Näytetään taulukuva (pdf) ja luetaan ääneen lapsille vihreän ja punaisen valon kosketuksien periaatteet:
Mukavia ja hyvälle mielelle saavia kosketuksia voidaan sanoa vihreän valon kosketuksiksi. Epämukavilta ja kurjilta tuntuvia kosketuksia voidaan sanoa punaisen valon kosketuksiksi.
Vihreän valon kosketuksista
- tulee turvallinen ja hyvä olo. Ne saavat meidät tuntemaan itsemme arvokkaiksi ja hyväksytyiksi. Vihreän valon kosketuksille sanomme mielessämme KYLLÄ.
Punaisen valon kosketuksiksi sanomme kosketuksia,
- jotka tuntuvat ikäviltä, jotka sattuvat ja tekevät kipeää. Ne voivat myös vihastuttaa ja pelottaa. Niistä tulee paha mieli. Punaisen valon kosketuksiin ei tarvitse suostua. Niille pitää sanoa EI.
- Punaisen valon kosketukset tekevät meidät hämmentyneiksi ja olomme epämukavaksi. Emme ole aivan varmoja siitä, miltä ne tuntuvat tai mitä niistä ajattelemme. Tällaiset hämmentävät punaisen valon kosketukset voivat kohdistua omiin yksityisiin kehon osiin, jotka tavallisesti peittyvät uimapuvun alle. Myöskään hämmentäviin ja epämukaviin punaisen valon kosketuksiin ei pidä suostua. Niille pitää sanoa EI.
- Ne ovat sellaisia, joissa toinen pakottaa, painostaa, suostuttelee tai lahjoo toista koskettamaan itseään, esimerkiksi omiin yksityisiin alueisiinsa. Ei ole oikein pakottaa toista koskettelemaan itseään. Myös silloin on oikein sanoa EI.
- Punaisen valon kosketuksia ei saa koskaan pitää salaisuutena, vaikka joku niin vaatisikin. On aina oikein kertoa niistä luotettavalle aikuiselle.
Tehdään lasten kanssa Vihreä vai punainen valo? -tehtävä (pdf), jossa harjoitellaan tunnistamaan vihreän ja punaisen valon kosketuksia.
Lapsille tulostetaan oleva tehtävä. He värittävät lamput ohjeen mukaan punaisiksi tai vihreiksi. Lopuksi keskustellaan yhdessä tehtävästä.
Vaihtoehtoisesti tehtävä voidaan tehdä toiminnallisesti:
Lapsille luetaan ääneen monisteen tilanteet tai heijastetaan ne valkokankaalle. Oppilaat nousevat seisomaan silloin, kun heidän mielestään kyseessä on vihreän valon kosketus ja jäävät istumaan silloin, kun kyseessä on punaisen valon kosketus. Lopuksi keskustellaan yhdessä aiheesta ja pohditaan yhdessä 2–3 lapsille mieleen tulevaa tilannetta, joissa kyseessä on punaisen tai vihreän valon kosketus.