Toiminnallinen peli: Turvallista elämää

10 min

Pelataan peliä, jossa opettaja esittää oikein-väärin-väittämiä ja lapset vastaavat liikkumalla.

Jokainen oppilas nousee tuolin viereen seisomaan. Opettaja sanoo väittämiä (esim. “Ikärajat suojelevat lapsia”), ja jos väittämä on totta, oppilas saa liikkua pomppien. Jos väittämä on väärin (esim. “lapsen ei tarvitse kertoa koskaan aikuiselle, millä nettisivustolla käy”), täytyy pysähtyä ja seistä yhdellä jalalla paikallaan. Jos väittämä on hieman haastava, eikä tiedä onko se totta (pomppiminen) vai väärin (pysähtyminen yhdelle jalalle), oppilas tekee hidastetusti omavalintaista liikettä.

Jokaisesta mietityttämään jääneestä kohdasta keskustellaan lopuksi – miksi näin, miksi vastausta oli vaikea päättää yms.

  • totta – pomppiminen
  • väärin – paikallaan, yhdellä jalalla seisten
  • ei tietoa – hidastettu liike

Esimerkkejä väittämistä:

  • Ikärajat suojelevat lapsia
  • Jokaisessa huoneessa pitää olla palovaroitin
  • 112 on hätänumero
  • Pyöräillessä ei aina tarvitse käyttää kypärää
  • Liikennesäännöt suojelevat kaikkia
  • Jos näen, että jotain toista lasta kiusataan välitunnilla, siitä ei tarvitse kertoa kenellekään
  • Välitunnilla kaikki tulee ottaa mukaan leikkiin
  • Jos näen, että on sattunut onnettomuus tai jollekin ihmiselle on sattunut jotain, kerron aikuiselle ja pyydän tarvittaessa apua
  • Kynttilän voi jättää valvomatta palamaan
  • Pimeällä liikkuessa tarvitsee aina heijastinta
  • Voin itse sytyttää tulitikun
  • Voin katsoa tv:tä koko päivän
  • Ukkosella voi mennä puun alle turvaan
  • Jokaisella lapsella on oikeus terveelliseen ruokaan
  • Omaa puhelinnumeroa ei kannata jakaa nettiin tai someen
  • Salasanan voi kertoa kaverille