Toiminnallinen tehtävä: Mielipidevenyttely

15 min. (Katso myös tuntisuunnitelma 4, 3.–6. luokat)

Vastataan väitteisiin ja keskustellaan. Useita toteutustapoja:

  • Kurkota niin korkealle kuin pystyt (samaa mieltä), mene kyykkyyn ja niin pieneksi kuin pystyt (eri mieltä), tai jotain siltä väliltä
  • Mielipidejana siten, että yksi seinä on “eri mieltä” ja vastakkainen seinä on “samaa mieltä”
  • Näytetään peukalolla ylös (samaa mieltä), alas (eri mieltä) tai jotain siltä väliltä.

Tehtävä voidaan toteuttaa myös niin, että oppilaat pitävät silmät kiinni ja vain opettaja näkee vastaukset.

Ennen aloittamista sovitaan yhdessä, miten pitkälle tulevaisuuteen katsotaan. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa “kun olemme aikuisia” tai tiettyä vuotta. Jokaisen väitteiden jälkeen voidaan keskustella yhdessä vastauksista: Miksi? Millainen? Miksi ei? Jos syntyy paljon keskustelua, voidaan jättää osa väitteistä pois ja keskittyä vain muutamaan.

Väitteet

  • En tiedä tulevaisuudesta mitään
  • Minulla on tulevaisuudessa pidemmät hiukset kuin nyt
  • Tulevaisuudessa syödään erilaista ruokaa kuin nykyään
  • Kotini näyttää tulevaisuudessa erilaiselta kuin nykyään
  • Haluan tulevaisuudessa oman robotin
  • Minua jännittää tulevaisuus
  • Odotan tulevaisuutta innolla
  • Tiedän, millaisia töitä haluan tehdä isona
  • Tiedän, kenen aikuisen kanssa voin jutella jos minulla on kysyttävää tulevaisuudesta