Tarina digiturvallisuudesta

15 min

Opettaja lukee ääneen tarinan, jonka jälkeen keskustellaan parin kanssa siitä, mitä Myrskyn kannattaa tehdä tilanteessa. Apuna keskustelussa voi käyttää alla olevia kysymyksiä. Lopuksi keskustellaan yhdessä luokan kanssa ja pohditaan millä tavalla voi varmistaa turvallisuuden digiympäristössä. 

Tarina

10-vuotias Myrsky on löytänyt internetistä hauskan pelin, jota myös monet hänen ystävänsä pelaavat. Peli on siitäkin mukava, että siinä jutellaan muiden pelaajien kanssa ja tutustutaan toisiin. Myrsky on jutellut pelin chatissa Katajan kanssa useita kertoja. Kataja on kertonut olevansa 12-vuotias, ja hän vaikuttaa mukavalta ja huomaavaiselta. Nyt Kataja on alkanut kuitenkin lähetellä viestejä aika usein, ja niistä on tullut Myrskylle hieman epämukava olo. Kataja on pyytänyt myös Myrskyn kuvaa, jonka Myrsky lähettää, koska haluaa olla kohtelias. Kataja kehuu Myrskyn ulkonäköä ja haluaisi tavata hänet. Hän ehdottaa tapaamista ja toivoo, että Myrsky ei kertoisi heidän keskusteluistaan kenellekään. Myrskystä tuntuisi mukavalta tavata Kataja, mutta hän empii. Onko Kataja kuitenkaan se, joka hän sanoo olevansa?

Kysymykset voi heijastaa seinälle: 

  • Mitä ajattelet Myrskyn tilanteesta?  
  • Miten toimisit itse? 
  • Mitä tässä tarinassa turvaohjeet (osaat kieltäytyä ja sanoa ei, osaat lähteä pois uhkaavasta tilanteesta ja tiedät, kuinka pyydät apua ja keneltä) voisivat tarkoittaa?  
  • Miksi ei pidä antaa omia tietojaan/kuvia netissä? 
  • Milloin ei tarvitse olla kohtelias, milloin ja miten voi lähteä keskustelusta?