Tarinan kuuntelu ja piirtäminen: Tarina tulevaisuudesta

35 min. (Katso myös 1.–2. tuntisuunnitelma 4)

Opettaja lukee tarinan (tulossa!) ääneen. Sitten vastataan yhteisesti keskustellen kysymyksiin

Opettaja piirtää taululle hahmon, joka esittää päähenkilöä. Yhdessä jutellen täydennetään kuvaa. Millaiset vaatteet, mitä muuta kuvaan piirretään (esim. tarinassa mainittu lemmikki)?

Minä tulevaisuudessa

Ohjeistus oppilaille:

  • Kuvittele, että sinäkin näet unta elämästäsi aikuisena. Piirrä ja halutessasi kirjoita, miltä sinun päiväsi aikuisena näyttää.
  • Apukysymyksiä: Mitä teet päivän aikana? Kenen kanssa? Missä olet? Mitä ympärilläsi tapahtuu? Mitä syöt? Millaiset vaatteet sinulla on?

Lisätehtävä nopeille

  • Jos oppilailla on esitelty kuvissa tiettyjä unelma-ammatteja tai vaikka harrastuksia, voidaan miettiä mitä vahvuuksia unelman saavuttamiseksi tarvitaan. Mitä sellaisia vahvuuksia lapsella jo on? Miten koulu ja opettaja voi auttaa vahvuuksien harjoittelussa?