Keskustelua ja askartelua: Luokan oma hyvinvointipankki

15–35 min

Tehtävässä pohditaan sitä, minkälaisilla teoilla ja asioilla voidaan ylläpitää jokaisen hyvinvointia. Keksitään hyvinvointivinkkejä, joita voi toteuttaa pitkin koulupäivää ja kootaan näistä luokkahuoneen seinälle juliste: luokan oma hyvinvointipankki.

Tehtävä:

Jaetaan luokka pareihin tai pienryhmiin. Keskustelua voidaan käydä myös opettajavetoisesti viittaamalla.
Keksitään hyvinvointitekoja. Teot voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin hyvinvoinnin osa-alueisiin, joista opettaja voi antaa luokalle esimerkkejä:

  1. mielen hyvinvointi (esim. tunteet ja niiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja hallinta)
  2. sosiaalinen hyvinvointi (esim. vuorovaikutus, toisten huomioiminen, kaverit ja perhe)
  3. fyysinen hyvinvointi (esim. liikunta, uni, terveelliset elämäntavat)
  4. omakuva, itsetunto, omat haaveet (esim. mitä ajattelen itsestäni ja miten kohtelen itseäni)
  5. digimaailma ja hyvinvointi (esim. älylaitteiden käyttö, tauot, viestittely)

Valitaan luokkahuoneen julisteeseen jokaiseen hyvinvoinnin eri osa-alueeseen liittyviä tekoja 1–2 kpl / pari tai ryhmä.
Kirjataan teot isolle paperille tai taululle luokkahuoneen seinälle.

Tarvikkeet:

  • Iso paperi, kartonki tms. yhteisjulisteen pohjaksi.

Psst. Mitä hyvinvointitekoa voisit kokeilla omassa arjessa tällä viikolla kaikista viidestä eri hyvinvoinnin osa-alueesta? Käykää keskustelua aiheesta.

Psst psst. Vinkkejä tekoihin löytyy myös kotiin tulostettavasta Hyvinvointitekojen kartasta (pdf).