Beröringar som ges grönt eller rött ljus

20–25 min

Denna uppgift kommer från THL:s material “Tunne- ja turvataitoja lapsille” (på finska, pdf), s. 194 och 198, skribenter Kaija Lajunen, Minna Andell och Mirja Ylenius-Lehtonen.

Ett barn har rätt att bestämma hur man rör barnet. Ni lär er att känna igen olika beröringar, dessa beröringar ges grönt eller rött ljus.

En tavelbild (pdf) visas och principerna för beröringar som ges grönt eller rött ljus läses högt för barnen: Trevliga beröringar som gör att man blir på gott humör kan kallas för beröringar som får grönt ljus. Beröringar som känns obehagliga och otrevliga kan kallas för beröringar som får rött ljus.

Beröringar som får grönt ljus

  • ger oss en trygg och trevlig känsla. De får oss att känna oss värdefulla och accepterade. Till beröringar med grönt ljus säger vi JA.

Beröringar som får rött ljus kallar vi beröringar,

  • som känns otrevliga eller gör ont. De kan också göra oss arga eller skrämma oss. De får oss att bli ledsna. Vi behöver inte gå med på beröringar som får rött ljus. Till dem ska vi säga NEJ.
  • Beröringar som får rött ljus gör oss förvirrade och gör att vi känner obehag. Vi är inte helt säkra på hur de känns eller vad vi tycker om dem. Dylika förvirrande beröringar som får rött ljus kan rikta sig mot privata kroppsdelar som vanligen finns under baddräkten. Vi ska inte heller samtycka till förvirrande och obehagliga beröringar med rött ljus. Till dem ska vi säga NEJ.
  • De är sådana beröringar där någon annan tvingar, utövar påtryckning, övertalar eller mutar den andra att röra sig själv, till exempel på sina egna privata kroppsdelar. Det är inte rätt att tvinga någon att röra vid sig själv. Även då är det rätt att säga NEJ.
  • Beröringar som får rött ljus ska aldrig betraktas som en hemlighet, även om någon kräver det. Det är alltid rätt att berätta om dem för en pålitlig vuxen.

Som hjälp kan ni också använda videon om baddräktsregeln (på finska, Yle.fi/Pikku Kakkonen).

Grönt eller rött ljus? -uppgift

Ni utför med barnen uppgiften “Grönt eller rött ljus?” (pdf), där ni övar att identifiera beröringar som får grönt eller rött ljus. För barn skrivs den bifogade uppgiften ut. De färgar lamporna röda eller gröna enligt anvisningarna. Till sist ska ni diskutera denna uppgift tillsammans.

Alternativt kan uppgiften utföras aktivitetsbaserat:

Läraren läser för barnen högt situationerna i kompendiet eller projicerar dem på en filmduk. Eleverna står upp när de anser att det rör sig om en beröring med grönt ljus och sitter kvar när det rör sig om en beröring med rött ljus. Slutligen kan ni diskutera ämnet tillsammans och ni funderar tillsammans på 2–3 situationer som barnen kommer på och där det är fråga om en beröring som ges rött eller grönt ljus.