3.–6. klass
Timplaner
- Timplan 1: Vad är konventionen om barnets rättigheter och veckan för
barnets rättigheter? (pdf) - Timplan 2: Vad innehåller konventionen om barnets rättigheter? (pdf)
- Timplan 3: Barnet har rätt till en framtid (pdf)
- Timplan 4: Jag har rätt till en framtid (pdf)
- Timplan 5: Internationella dagen för barnets rättigheter (pdf)
Barnets rättigheter
- Diskussionsuppgift: barnets rättigheter (se även timplan 1) 20 min
- Aktiverande spel: Fyra viktiga saker (se även timplan 1) 10 min
- Pantomim: Vad handlar det om? 20 min
- Bildgissningsuppgift tillsammans: Vad föreställer bilden? (se även timplan 5) 15 min
- Pyssel: Ett kort för dagen för barnets rättigheter (se även timplan 5) 20 min
- Självständigt arbete: listan “När barnets rättigheter förverkligas” 20 min
- Självständigt arbete/pararbete: Utdelningsbladet kombinera berättelse och rättighet (pdf) 15 min
- Självständigt arbete: Berättelse om hur rättigheten förverkligas 30-45 min
- Självständigt arbete: Komplettera meningar 15 min
- Grupparbete: #WorldChildrensDay 20 min
- QR-orientering 35 min
Rätt till framtiden
- Aktiverande uppgift: Framtidens klassrum 15 min
- Pjäs: En hjälte räddar framtiden 35–45 min
- Grupparbete: Reklam om framtiden (se även timplan 3) 30 min
- Aktiverande uppgift: Åsiktsstretchning (se även timplan 4) 15 min
- Självständigt arbete: En drömdag (se även timplan 4) 20 min
Kolla även in materialer för klasser 1.–2., klasser 7–9. och småbarnspedagokik. Se också arkivet för material från förre år.