Grupparbete: Reklam om framtiden

30 min. (Se även timplan 3, klasser 3–6)

Eleverna delas in i grupper på cirka fyra personer och anvisningar delas ut på webben. Varje grupp väljer ett tema som de koncentrerar sig på, och varje tema har sitt eget uppdrag:

  • Hur är det på jorden i framtiden? Reklamaffisch eller video om klimatförändringen
  • Vilka jobb finns i framtiden? Reklamaffisch eller nyhetsvideo om arbeten i framtiden

Hur står det till på jorden i framtiden?

Titta på en video om klimatförändringen som unga gjort för Unicef: https://www.youtube.com/watch?v=f_lyH3o-yfY

Diskutera.

  • Vad händer på videon?
  • Varför är det viktigt att tala om klimatförändringen?
  • Med vilka metoder kan a) ni själva b) stater, kommuner och vuxna bromsa klimatförändringen? Tänk på de metoder som nämns i videon och hitta på nya!

Välj en eller flera metoder och gör en affisch eller video som gör reklam för dem. Ni kan använda frasen ”Vi har rätt till en framtid!” eller hitta på en egen reklamfras.

Vilka arbeten kommer att utföras i framtiden?

Hurdana arbeten kommer människorna att utföra i framtiden? Vilka yrken hittar ni på? Välj en eller flera av dem och gör en ”löpsedel”-affisch eller en nyhetsvideo som presenterar dem. Kom ihåg att besvara frågorna:

  • Vad gör man i yrket?
  • Vilka slags arbetskläder används i arbetet?
  • När utförs arbetet? På morgonen, dagen, kvällen eller natten?
  • Var och med vilka redskap utförs arbetet? Vid en dator? Utomhus?