7.–9. klass

Material för klass 3–6 år 2023
Bekanta dig med uppgifterna som gäller barnkonventionen och rätten till välmående. Sammanställ av uppgifterna en trevlig lektionsplan, använd uppgifterna som en del av andra lektioner eller låt eleverna utföra dem självständigt. Uppgifterna är avsedda för året 2023, men ni kan använda dem också senare under hela året. Du hittar en introduktion till materialet i Lärarguiden. Om du vill kan du också ta en titt på uppgifterna för årskurs 3–6.
Timplaner och uppgifter som märkts med en asterisk (*) är från tidigare år. Du hittar fler gamla uppgifter i arkivet för Veckan för barnets rättigheter.
Uppgifter i anslutning till konventionen om barnets rättigheter klasser 7–9
- Vad är konventionen om barnets rättigheter? (10–30 min)
- Lektion: Barn med samiskt eller romskt ursprung i Finland (45 min)
- Video och diskussion: Klimatet och barnets rättigheter (15 min)
- Självständigt arbete: Berättelse om hur rättigheten förverkligas (30–45 min)*
- Självständigt arbete: Innehållet i Barnkonventionen (10 min)*
- Projekt: Vad saknas i konventionen om barnets rättigheter? (2–3 timmar)*
Uppgifter om temat rätt till välmående, årskurs 7–9
Temat för Veckan för barnets rättigheter i år är barnets rätt till välmående. Välmåendet består av många olika delområden. Till exempel fysisk hälsa, psykisk hälsa, sociala relationer, självbild och egna drömmar samt den digitala världen kan alla tillsammans påverka hur vi mår. I temauppgifterna behandlas välmåendet ur olika synvinklar.
- Par- eller smågruppsuppgift: En nyhetsartikel om framtiden (45–90 min)
- Projekt: Tidningen Framtidsnyheter (1–2 h)
- Uppgiftshelhet: Meningsfull mat (30–45 min)
- Aktiverande uppgift: Jag är ett träd-övning (25–35 min)
- Video och diskussion: Psykiskt välmående (20 min)
- Informationssökning i sociala medier (30 min)
- Uppgiftshelhet: Med känsla och konst (1–1,5 h)
- Självständig uppgift: Tackdagbok under Veckan för barnets rättigheter (5 min / dag)
- Inledande uppgifter till helheten i Mieli rf:s Körkort i psykisk hälsa
- Uppgiftshelhet: Konsekvenser av fördomar (45 min)
- Välmåendets vacklande torn (10–20 min)
- Självständig uppgift: Rör på dig! (40 min)
- En tillgänglig skola som beaktar alla (ingen angiven tid)*
- Mem (25 min)*
Gemensamma uppgifter
- Barn med på jobbet-dagen i skolan (ingen angiven tid)
- Hälsingar till beslutsfattarna (ingen angiven tid)