7.–9. klass
Obs! Materialet på sajten är från 2021. Årets material kommer att publiceras hösten 2022.
För en introduktion till materialet, se Lärarguiden. Om du vill differentiera neråt, ta också en titt på 5.–6. klassens uppgifter. Timplaner och uppgifter som är markerade med en asterisk (*) är helt nya.
Timplaner 7.–9. klass
- Timplan 1: Vad är konventionen om barnets rättigheter och veckan för barnets rättigheter? (pdf)
- Timplan 2: Vad innehåller konventionen om barnets rättigheter? (pdf)
- Timplan 3: Jag är betydelsefull, du är betydelsefull (pdf)*
- Timplan 4: Vad är gott bemötande? (pdf)*
- Timplan 5: Internationella dagen för barnets rättigheter (pdf)
Uppgifter om barnets rättigheter 7.–9. klass
- Aktiverande uppgift: Vad ansluter sig till barnets rättigheter? (Se även timplan 1) 20 min
- Punktarbete: Tankekarta över Konventionen om barnets rättigheter (Se även timplan 1) 50 min
- Uppgiftens olika delar kan också användas som enskilda uppgifter
- Självständigt arbete: Innehållet i Barnkonventionen (Se även timplan 2) 10 min
- Grupparbete: Innehållet i Barnkonventionen (Se även timplan 2) 15 min
- Pararbete: Innehållet i Barnkonventionen (Se även timplan 2) 10 min + 20 min
- Diskutera i par: vilka rättigheter borde alla ha? (Se även timplan 5) 10 min
- Bildgissningsuppgift tillsammans: Vad föreställer bilden? (Se även timplan 5) 15 min
- Grupparbete: #WorldChildrensDay (Se även timplan 5) 20 min
- Grupparbete: uppdatering i sociala medier (Se även timplan 5) 30 min
- Pyssel: Ett kort för dagen för barnets rättigheter (Se även timplan 5) 20 min
- Informationssökningsuppgift: Vem ansvarar för att barnens rättigheter förverkligas? (Se även timplan 5) 20 min
- Pantomim: Vad handlar det om? 20 min
- Självständigt arbete: Berättelse om hur rättigheten förverkligas 30-45 min
- Projekt: Tilläggsprotokoll till konventionen om barnets rättigheter (2–3 h)
- Projekt: Festligheter på dagen för barnets rättigheter ingen angiven tid
Uppgifter om temat rätt till gott bemötande 7.–9. klass
- QR-orientering: Gissa meningen! 30min*
- En tillgänglig skola som beaktar alla ingen angiven tid*
- Övning i att lyssna: Hör du mig?! 15-20min*
- Besvärliga situationer 50min*
- Hur kan utslagning förebyggas? (se även timplan 3) 50-60min*
+ Ytterligare programnummer för hela klassen:
- Se Festen för barnets rättigheter tillsammans på YouTube 19.11. kl 9–10 eller se inspelningen senast 22.11. (Läs mer om Festen för barnets rättigheter på lapsenoikeudet.fi)
Kolla även in materialer för klasser 1.–2., klasser 3–4. klasser 5–6 och småbarnspedagokik. Du kan också använda gamla materialer för veckan för barnets rättigheter som du finner i arkivet.