Lego-animaatio tarinan pohjalta

Tavoitteet 

  • Tutustutaan Lapsen oikeuksien viikon teemaan ”Lapsen oikeus olla oma itsensä” 
  • Perehdytään esineanimaation (lego-animaation) perusteisiin 
  • Harjoitellaan käyttämään tablet-laitteen animaatio-ohjelmaa 
  • Harjoitellaan ryhmätyötaitoja ja luovaa yhteistoimintaa 

Kesto

2 x 45 min 

 Tarvikkeet 

  • H. C. Anderssenin lastenkirja Ruma Ankanpoikanen 
  • Tablet-laitteita tai älypuhelimia, joissa on käytössä Stop Motion animointiohjelma 
  • Valikoima Lego-palikoita ja -hahmoja (lapset voivat tuoda omia kotoa) 
  • Internet-yhteys 

 Toiminta 

Lue oppilaille ääneen H. C. Anderssenin klassikkosatu Ruma Ankanpoikanen. Keskustelkaa yhdessä tarinan herättämistä tunteista ja Lapsen oikeuksien viikon teemasta ”Lapsen oikeus olla oma itsensä. 

 Apukysymyksiä 

  • Mitä Ruma ankanpoikanen tarinassa tapahtui? 
  • Hyväksyttiinkö Ruma Ankanpoikanen ankkojen joukkoon? Miksi? Miksi ei? 
  • Miltä Rumasta Ankanpoikasesta tuntui olla erilainen kuin muut? 
  • Mitä hyötyä siitä, että on erilainen kuin muut, voi olla?  
  • Mitä tarkoittaa, että jokainen on ainutlaatuinen? 
  • Miksi erilaisia eläimiä ja ihmisiä tarvitaan? 

 Katsokaa sitten Kelaamon sivuilta esimerkki lasten tekemästä lego-animaatiosta: http://www.kelaamo.fi/category/video/lego-animaatio/4c4550881ea6efb3db62f1dc1394b885/1  

 Käykää yhdessä läpi animoinnin työvaiheet: 

  1. Tabet-laite tulee kiinnittää tiukasti telineeseen, jotta se pysyy paikoillaan. 
  1. Valitaan aloitusasetelma, kuvakulma ja kuvan rajaus. Animaation alkuun kannattaa kuvata 5–10 kuvaa pelkästä aloitusasetelmasta. 
  1. Hahmoja liikutellaan vain vähän (noin 50 mm) kerrallaan. Jokaisen liikkeen jälkeen siirretään kädet sivuun ja otetaan kuva. 

Jaa oppilaat pienryhmiin. Ryhmien tehtävänä on animoida omat versiot Ruma Ankanpoikanen tarinasta. Jokainen ryhmä saa käyttöönsä yhden tablet-laitteen ja pienen valikoiman lego-palikoita ja hahmoja. Etsikää jokaiselle ryhmälle hyvä kuvauspaikka. Anna lasten animoida omat tarinaversionsa luovasti leikkien. 

Katsokaa lopuksi ryhmien teokset yhdessä ja pohtikaa, mikä oli ryhmien mielestä Ruma Ankanpoikanen -tarinan tärkein sanoma.